فرد يا گروه

Tuesday, October 02, 2007

من خودم با كلمه مقدس خيلي مشكل دارم، اين مقدس گرايي كه در اين 28 سال اخير شده يه جو منفي واسه كلمه مقدس بوجود آورده كه البته تو اين دولت كريمه احمدي نژاد وضع بدتر هم شده! شايد بهتر باشه سوالم رو اينجور مي پرسيدم كه كدوم ارزشمند تره، خانواده يا فرد؟؟ و اميدوارم باشم كه در برابر كلمه ارزش موضع نگيرين!
منظور من از خانواده فقط خانواده نبود، منظورم هر گروهي متشكل از افراد بود، هر گروهي كه موجوديتش وابسته به حضور آدم ها در اون هستن، من همه اين گروه ها رو در يه دسته جا ميدم و همه اونا رو ارزشمند مي دونم ولي نه ذاتي! بلكه متاثر از آدم هاي تشكيل دهنده اون گروه ها هست. بنظر من فقط افراد ارزش ذاتي دارن. وقتي كه تعارضي بين فرد و گروه حاصل ميشه بنظر من حق با فرد هست، چه اين فرد در گروه در اقليت باشه و چه اينكه داراي قدرت كمتري در گروه باشه. هميشه در همه دموكراسي ها چنين اتفاقي مي افتد كه حق افرادي ضايع بشه كه اگه بخوايم خوشبينانه به دموكراسي نگاه كنيم اين افراد در اقليت هستن ولي حقوق اقليت ها هيچ گاه رعايت نميشه. البته در دموكراسي هاي موجود در جهان معمولا اكثريت نقش مترسك رو دارن و قدرت اصلي در اختيار صاحبان سرمايه هست و حقوق بشر حرف مفتي بيش نيست! در گروه خيلي كوچكي هم مثل خانواده هم وضع به همين منوال است، يعني خانواده هيچ ارزشي ندارد مگر افراد در خانواده احساس ارزش كنن. پيشتر ها بحث دادد حق طلاق به خانوم ها بود، منقدين اين بحث بيان مي كردن كه دادن حق طلاق به خانوم ها به دلايل مختلف باعث سست شدن بنيان خانواده ميشه، دلايلشون زياد يادم نيست ولي دليل عمده شون احساساتي بودن زن ها بود كه باعث ميشه نتونن منطقي تصميم بگيرن. حالا زياد دلايل مهم نيست، مهم اينه كه عده اي فكر مي كنن كه يك گروه 2 نفره مي تونه بدون احساس رضايت يكي از طرفين گروه خوبي باشه، در واقع بنظر اونا اين گروه هست كه ارزش داره و هيچ كس حتي افراد گروه حق نداره كه بر خلاف ارزش هاي گروه كاري كنه!
بنظرم اگه ما ياد بگيريم كه براي فرد ارزش قائل شويم، براي همه گروهايي كه فرد در اون عضويت داره نيز ارزش قائل شديم ولي بر عكسش صادق نيست!
پ.ن: اين كيبورد هاي سايت دانشكده علامت هاي فارسي رو نداره و من هيمنجور از حفظ تايپ مي كنم، يكي كامپيوتر يغلي نشسته چشم هاش در اومده كه من چطور از حفظ با اين سرعت تايپ مي كنم!
Powered by: Blogger